27 stycznia 2021

BŁYSKAWICZNE I PYSZNE JAGODZIANKI



   Błyskawiczne i pyszne jagodzianki, konkretniej to borówczanki. Choć jak dla mnie w smaku bez różnicy. W sezonie, gdy piekłam jagodzianki, część była z jagodami, część z borówkami- w smaku takie same, a z borówkami zdecydowanie łatwiej się pracuje... Ten przepis jest genialny, bez wyrabiania, bez wyrastania, wszystko razem wymieszane, nadziane owocami, odstawione do napuszenia i do piekarnika.

Dosłownie w niewiele ponad godzinę, mamy pyszne bułki z jagodami do kawy. Gdy mamy w lodówce nadmiar borówek (na szczęście można je przechowywać zdecydowanie dłużej niż jagody) warto pokusić się o przygotowanie tych jagodzianek, tym bardziej, że długo zachowują świeżość. Nawet po 2-3 dniach są jeszcze pyszne i wilgotne 😋😋😋

W zależności od wielkości dzielimy ciasto na 9 dużych bułek lub 12 mniejszych, ja przynajmniej tak dotychczas piekłam.

Bazowałam na moich wcześniejszych jagodziankach


Składniki:

- 500g mąki orkiszowej typ450 lub typ700  (lub pszennej typ450)

- 65g masła

- 3 żółtka

- 30g świeżych drożdży

- szczypta soli

- 1/4 szklanki cukru (u mnie ksylitol z małą ilością cukru trzcinowego)

- 250ml mleka

- 1/4 szklanki oleju

- 1-2 łyżeczki jogurtu lub kefiru


dodatkowo:

- borówki lub jagody

- olej do posmarowania dłoni przy formowaniu bułek


Drożdże rozkruszamy do misy miksera, dodajemy cukier (ksylitol), szczyptę soli oraz żółtka i ucieramy na gładką masę.





W kubeczku podgrzewamy mleko (ok.200ml) i masło, doprowadzamy prawie do wrzenia. Zestawiamy  z palnika, dodajemy pozostałe mleko, olej oraz jogurt lub kefir (ja daję kefir) i mieszamy. 

Do misy miksera dodajemy mąkę, wlewamy gorące mleko z masłem, olejem i kefirem lub jogurtem. Całość dokładnie mieszamy. Ja nie wyrabiam masy długo, mieszam tylko do połączenia składników. Przy mące pszennej musimy ciasto trochę powyrabiać.





Masę dzielimy na 9-12 równych części, ja smaruję dłonie oliwą, wówczas ciasto nic się nie klei. Z każdej części formujemy kulkę, rozpłaszczamy ją lekko, nadziewamy owocami i sklejamy. Odkładamy na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia, łączeniem do dołu.







Odstawiamy na ok. 15 minut, do napuszenia. 




Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 200*C i pieczemy ok. 20 minut (mniejsze) - 25 minut (większe), na programie góra-dół, bez termoobiegu.





Po lekkim przestudzeniu można lekko polukrować bułki, u mnie lukier marcepanowy, choć moje Dziecię woli bez lukru- twierdzi, że najlepsze 😋😋


Lukier marcepanowy:

- kilka łyżeczek pudru (u mnie trzcinowy)

- słodka kremówka

- kilka kropli olejku migdałowego


Do miseczki wsypujemy kilka łyżeczek pudru, dodajemy kilka kropli aromatu migdałowego i mieszając wlewamy kremówkę do uzyskania pożądanej konsystencji. Smarujemy nim jeszcze letnie jagodzianki.






Smacznego :-)

2 komentarze: