22 lutego 2014

LEKKIE CIASTO Z OWOCAMI NA MĄCE ORKISZOWEJ, BEZ LAKTOZY




    Lekkie, bardzo delikatne - wręcz dietetyczne (biszkoptowe) i baaardzo smaczne. Ciasto z mnóstwem owoców, idealne na lekki podwieczorek lub drugie śniadanie. Polecam, bardzo łatwe wykonanie a smak bardzo wyborny. Błyskawicznie się przygotowuje a jeszcze szybciej znika w niewyjaśnionych okolicznościach... ;-) Delikatny puch z dodatkiem owoców . Do jego przygotowania można użyć zarówno świeże, sezonowe, owoce jak i mrożone (bez rozmrażania).
Piekłam w ciemnej blaszce, o wymiarach 32x22cm.

Składniki:
- 6 jajek (osobno białka i żółtka)
- 2 szklanki mąki orkiszowej, z małą górką (lub pszennej)
- 150 ml oleju
- 2/3 szklanki ksylitolu (lub cukru)
- 1 łyżeczka proszku do pieczenia
- 600g owoców świeżych lub mrożonych (np.maliny, truskawki, śliwki,itp.)
+ dodatkowo: płatki migdałów lub trochę kruszonki

W misie malaksera ubić na sztywno białka. Dodawać stopniowo ksylitol/cukier i cały czas ubijać. Następnie dodajemy po jednym żółtku cały czas ubijając.
Do masy wlewamy stopniowo olej i ubijamy. Na końcu dodajemy mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia. Całość dokładnie wymieszać i wylać na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia.
Na cieście ułożyć owoce (jest ich bardzo dużo, ale ciasto nie siądzie , bez obaw, piekłam już kilka razy i zawsze pięknie wyrasta).
Wierzch można posypać płatkami migdałów lub zrobić troszkę kruszonki i obsypać nią ciasto.

 Wersja z kruszonką i lukrem.


Wersja z płatkami migdałów.

Pieczemy w nagrzanym do 170*C piekarniku na termoobiegu, ok.40-50 minut.
Z mrożonymi owocami piekłam 50 minut. Ze świeżymi krócej. Najlepiej sprawdzić patyczkiem na środku czy jest dopieczony.





Smacznego ;-)

34 komentarze:

  1. Można piec bez proszku do pieczenia- też wyrośnie a będzie jeszcze bardziej zdrowe;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakoś tak się obawiałam, choć biszkopty zawsze piekę bez dodatku proszku. Tutaj jest jednak tłuszcz... Ale muszę wypróbować.

      Usuń
    2. Ja upiekłam na sodzie zamiast proszku i dałam cukier kokosowy oraz trochę mniej truskawek, bo już się nie mieściły - wyszło idealne, zapiszę sobie ten przepis :)

      Usuń
    3. Super! Dziękuję za wiadomość. Pozdrawiam :-)

      Usuń
  2. Genialny :) już się studzi tylko połowa :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciasto znakomite- MAM W DOMU OSOBĘ BEZGLUTENOWĄ zmieniłam skład mąki - 1 szkl mąki kukurydzianej i 1 szkl maki ryżowej. do kruszonki dodałam garść orzechów, otręby, mąka kokosowa zamiast zwykłej

    OdpowiedzUsuń
  4. A mi nie wyrosło. Dałam mąkę orkiszowa i od razu było widać że się ciężkie zrobiło.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piekłam wiele razy i zawsze wychodzi..., chyba, że była to mąka pełnoziarnista...

      Usuń
  5. Ciasto super wyrasta na mące orkiszowej, próbowałam już z różnymi owocami i zawsze tak samo pyszne wychodzi ☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Bardzo się cieszę, że przepis się przydaje, a ciasto smakuje 👌😋
      Pozdrawiam 😊

      Usuń
  6. Odpowiedzi
    1. U mnie 32x22 cm, tak jak podane nad składnikami 😊

      Usuń
  7. Ciasto wygląda bardzo apetycznie. Zawsze robiłam podobnie wyglądające jogurtowe z truskawkami i potrafiło zniknąć w jeden dzień. Twoja wersja zdaje się być nieco zdrowsza znasz może rozkład makroskładników i ilość kcal w porcji tego ciasta?
    Ostatnio próbuję przykładać większą wagę do tego co ja i moja rodzina jemy. Wiadomo, że nie zrezygnujemy tak łatwo z niedzielnych ciast dlatego szukam jakichś fajnych, troszkę bardziej zdrowych wersji ciast, które już znamy. I chyba w sobotę wieczorem wybór padnie na ten przepis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie, nigdy się w to nie zagłębiałam. Na pewno mniej niż tradycyjnie na cukrze, poza tym jest to ciasto biszkoptowe, więc również mniej kaloryczne od tradycyjnych ciast. Raz w tygodniu można zaszaleć nie licząc kalorii 😉😊

      Usuń
  8. Chyba u mnie też zagości to ciasto szczególnie że muszę być na diecie ze względów zdrowotnych więc to ciasto jest w sam raz dla mnie dziękuję za przepis

    OdpowiedzUsuń
  9. Dwie szklanki mąki? Można wiedzieć ile gram dokładnie?? Tak jak jest podane w reszcie składników :) dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Generalnie szklanka mąki pszennej ma ok.165-170g. Orkisz typ700 lub450 tak właśnie zamieniam

      Usuń
  10. Właśnie czegoś takiego szukałam! To ciacho jest genialne, wczoraj zrobiłam i dzisiaj nie ma nawet okruszka!! Pyszności! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Bardzo się cieszę, że ciasto smakuje. Pozdrawiam😊

      Usuń
  11. Odpowiedzi
    1. Super! Cieszę się, że ciacho smakuje. Pozdrawiam😊

      Usuń
  12. Nie mam termoobiegu więc jak najlepiej je upiec ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydłużyć czas pieczenia lub piec w temp.20° wyższej od podanej w przepisie

      Usuń
  13. Zrobiłam, ale na margarynie i z morelami, jestem w szoku jak pięknie urosło ❤️ Dziękuję za przepis 😊😊😊

    OdpowiedzUsuń
  14. Strasznie suche ciasto. Myślę, że warto piec bez termoobiegu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmmm, piekłam wiele razy, suche nigdy nie było, ale fakt piekarniki różnie pieką, obserwuję to gdy wymieniłam swój…, najlepiej obserwować ciasto w trakcie pieczenia

      Usuń
  15. Prosze podac czy maka orkiszowa typ 700 czy 450 jest lepsza? ile gram tej maki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie typ450 i 700 zachowują się dość podobnie. Są zdecydowanie bardziej puszyste niż np. typ750 (jest bardziej chlebowa). Ja przyjmuję, że szklanka mąki pszennej ma ok. 150-160g, orkisz ma inną wagę, ale jeżeli w przepisie są podane szklanki, to przekładam to na wagę. Czyli zamiast jednej szklanki daję ok.155g mąki orkiszowej typ.450 lub 700

      Usuń