12 grudnia 2013

ŚLEDZIE Z CEBULKĄ I OGÓRKIEM W OLEJU



   Śledzie pojawiają się u nas kilka razy do roku. Bywają tradycyjnie na święta i na kilka mniejszych uroczystości. Wersji ich wykonania jest z pewnością wiele, ja przedstawiam Wam naszą ulubioną. Niewątpliwie ich zaletą jest możliwość wcześniejszego przygotowania.
W lodówce można je przechowywać kilka (3-4) tygodni. Tak więc można je przygotować już teraz. Jedyny ich minus, to to , że nie nadaje się do nich oliwa z oliwek, która nie lubi niskich temperatur. Ale z olejem z pestek winogron, słonecznikowym lub rzepakowym są również bardzo smaczne.

Składniki:
- 2 wiaderka śledzi a'la matias (800g)
- 3 średnie cebule
- słoik konserwowych ogórków
- 3 łyżki octu
- kilka łyżeczek musztardy sarepskiej
- świeżo mielony pieprz
- odrobina soli
- olej z pestek winogron, słonecznikowy lub rzepakowy

+ dodatkowo : naczynie do ułożenia śledzi ( u mnie słoik)

Śledzie przepłukać w czystej, zimnej wodzie. Wodę wylać, zalać następną i odstawić na kilka godzin (conajmniej 2-3) , by się wymoczyły. W międzyczasie można ją jeszcze raz zmienić .
Cebulę obrać, pokroić w kostkę. Odrobinę posolić ( dosłownie 2 szczypty) , zalać 3 łyżkami octu, wymieszać i odstawić na ok.15-20 minut przed przygotowywaniem. Ogórki pokroić w plastry.


 Następnie odlać wodę z wiaderka. Na desce ułożyć  po 2 płaty śledziowe. Przesmarować je cienką warstwą musztardy (u mnie sarepska) i  oprószyć świeżo mielonym pieprzem. Pokroić na mniejsze kawałki (4-5) Takie  na 1-2 kęsy.
W słoiku lub misce układać na przemian: trochę cebuli, na to kawałki śledzi, następnie plastry ogórków (tyle, by przykryły wszystkie śledzie), na nie pokrojona cebula, którą posypujemy świeżo mielonym pieprzem. Całość zalewamy olejem. I tak na przemian do wyczerpania składników.




Na samej górze przykrywamy całość warstwą cebuli, posypujemy pieprzem i zalewamy olejem. Słoik dokładnie zakręcamy i chowamy do lodówki. Po kilku dniach mamy gotowe, pyszne śledziki.
Najlepiej wyjąć je ok.0,5h przed spożyciem.



Smacznego ;-)

45 komentarzy:

  1. Bardzo dobre. Polecam ! T.

    OdpowiedzUsuń
  2. ala matias to śledź moczony i wybielony chemią, nie ma nic wspólnego ze zdrową rybą

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak szczerze, nigdy nie miałam białych śledzi, są bardziej kremowe. Więc chyba nie wszystkie są wybielane... Zawsze można wykorzystać oryginalne matiasy, są różowe, więc raczej też nie wybielane.

      Usuń
    2. Nie lepiej samemu zrobić matiasa ?
      To żadna sztuka - wystarczy płaty śledzia świeżego zalać solanką [ ilość soli - według własnego uznania ] oraz octem [ też według uznania ], gdyż jeden lubi bardziej słone, a drugi mniej słone i tak też wygląda sprawa z octem.
      Matiasy ze sklepu przeważnie są zbyt słone i przeważnie używają esencji octowej, dlatego płaty są białe.
      Radzę zaryzykować i spróbować samemu zrobić matiasa - płaty moczyć w zalewie nie dłużej niż 10-12 godzin, potem oskórować.
      SMACZNEGO.

      Usuń
    3. Pewnie, że można. Wszystko można zrobić samemu, ale można też wykorzystać gotowe matiasy. Każdy robi jak uważa😉 Pozdrawiam😊

      Usuń
    4. O czym wy mówicie?! Oczywiście, że nia da się samemu zrobić matjasa. Matjas to młody śledź.

      Usuń
  3. Tylko 2 płaty są smarowanie musztardą czy wszystkie? No mam watpliwosci��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Smaruję wszystkie płaty musztardą, ale faktycznie tak napisałam, że można mieć wątpliwości... Dziękuję za zwrócenie uwagi i pozdrawiam 😉

      Usuń
  4. Pomału dniach nadają się do jedzenia?

    OdpowiedzUsuń
  5. To jest pewnie na dwa sloiki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama teraz zwątpiłam... Pewnie do tego na zdjęciu wszystko się nie zmieściło, nie jest zbyt pojemny. Pewnie był jeszcze jeden mniejszy...

      Usuń
  6. Olejem tylko skrapiamy czy zalewamy caly sloik ?

    OdpowiedzUsuń
  7. Żona zrobiła ,coś wspaniałego !Jestem fanem tego bloga .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję. Cieszę się, że śledziki smakują. Pozdrawiam 😊

      Usuń
  8. czy ogórki kwaszone też się będą nadawać czy nie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko rzecz gustu. Jeżeli lubimy ogórki kiszone to jak najbardziej. Osobiście do sałatki jarzynowej dodaję zawsze ogórki kiszone, ale już np.moja teściowa preferuje konserwowe. Nigdy nie próbowałam tych śledzi z ogórkiem kiszonym, ale myślę, że mogą być pyszne. Na pewno przetestuję wersję z kiszonymi również. Pozdrawiam :-)

      Usuń
    2. Super! U nas też bywają. Pozdrawiam 😊

      Usuń
  9. A ja chciałam dziś zrobić ale mąż zeżarł musztardę�� moje śledzie będą musiały poczekać do jutra, mam nadzieję że na wigilię będą gotowe. Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, będą idealne. Ja swoich jeszcze też nie przygotowałam. Pozdrawiam świątecznie.

      Usuń
  10. polecam Magda G:) a tak na poważnie ja jeszcze je łyżką w słoiku dopycham każdą warstwę wtedy są idealne, no i stosuje 2 rodzaje musztardy, tak czy tak nie mogę zbliżyć się do ideału sprzed 20 lat :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Hmm takiej wersji śledzi jeszcze nie próbowałam, mąż jest fanem więc muszę spróbować.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, to nasza ulubione 😊

      Usuń
    2. Zabieram się za to po weekendzie, dam znać jak wyjdzie! Pozdrawiam.

      Usuń
    3. Super! Czekam na wiadomość. Mam nadzieję, że zasmakują 😊

      Usuń
  12. Śledzie mają być marynowane w oleju do tego przepisu??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja daję zwykłe matyjasy ze słonej zalewy z wiaderka, bez oleju.

      Usuń
  13. Polecam robiłam są pyszne 😋

    OdpowiedzUsuń
  14. Polecam, są pyszne. W zeszłym roku robiłam a dziś robię w wersji z czerwoną cebulą

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Polecam także śledzie piernikowe, nasze tegoroczne odkrycie. Pozdrawiam 😊

      Usuń
  15. Mam pytanie ile takie śledzie (Nie otwierany sloik) mogą stać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U nas tak tydzień-dwa. Kwestia terminu przydatności śledzi. Oczywiście w lodówce

      Usuń
  16. W tym roku spróbuję właśnie taki przepis szukałam 😉

    OdpowiedzUsuń
  17. Czy śledzie koniecznie muszą byc solone nie przepadam za nimi robił ktoś z was z śledziami marynowanymi dobra opcja czy tylko solone nadają się do tego przepisu🙂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można użyć takich z oleju, można też spróbować zrobić z marynowanymi, choć będą wówczas trochę mocno octowe, ale jak najbardziej można spróbować🙂

      Usuń