11 czerwca 2014

RISOTTO ZE SZPARAGAMI



  Ostatnimi czasy troszkę zmieniły nam się gusta kulinarne...- a mianowicie zielone szparagi wyparły u nas te tradycyjne białe. I choć te drugie zjadamy nadal chętnie, to zdecydowany prym wiodą w tym roku zielone. Dla tych, którzy nie przepadają za tym warzywem, szczególnie polecam degustację właśnie tej odmiany, bowiem w smaku one szparag za bardzo nie przypominają, bardziej smakują jak zielona fasolka. A wartości szparag pozostają. Bardzo zasmakowało nam również risotto z ich dodatkiem. U nas było już w tym roku kilkakrotnie i mam nadzieję, że jeszcze choćby raz w tym sezonie się na nie załapiemy...Bardzo delikatne i baaardzo smakowite ;-)  U nas obowiązkowo z dodatkiem świeżo mielonego chili, w którym się ostatnio rozkochaliśmy na dobre, dodajemy prawie do wszystkiego- polecam, danie zyskuje jeszcze bardziej na smaku. Porcja na ok.6-8 osób.

Składniki:
- 500g ryżu do risotto (u mnie średnioziarnisty Uncle Ben's- pychota)
- 600ml mleka ryżowego lub np.owsianego  (lub po prostu wody)
- 600ml bulionu (można uzupełnić wodą, łącznie musi być 1200ml płynów)
- 3 cebule
- 5 ząbków czosnku
- 1kg cienkich, zielonych szparag (2 pęczki)
- sól i pieprz do smaku
+ dodatkowo:
- ok.1 szklanki mleka ryżowego (do gotowania szparag) - nie trzeba
- olej kokosowy bezzapachowy do podsmażenia ryżu (lub masło)
- trochę parmezanu lub startego cheddara (nie trzeba)
- szczypior do posypania dania (nie trzeba)
- chili w młynku (nie trzeba)

Od szparag odłamać końcówki (reszty nie obieramy), dobrze wymyć, najlepiej wymoczyć w wodzie. Następnie pokroić na mniejsze kawałki, u mnie każda szparaga dzielona jest na 3 części. Umieścić je w garnku, zalać 1 szklanką mleka i uzupełnić wodą (lub dać samą wodę) tak, by były całe zakryte - zagotować, doprawić solą i odstawić. Po ok.10 minutach wodę z mlekiem odlać.


Na patelni rozgrzać trochę oleju kokosowego (ok.2-3 łyżki), dodać pokrojoną w kostkę cebulę i zeszklić ją, dodać zmiażdżone ząbki czosnku, zamieszać. Do warzyw na patelni wsypujemy ryż i smażymy mieszając aż ziarenka będą przejrzyste. Następnie dodajemy gorący bulion (gdy mam go mniej, to po prostu rozcieńczam go z wodą, ważne by łącznie z mlekiem było 1200ml płynów na 500g ryżu) oraz mleko i mieszając doprowadzić do wrzenia. Gotować na małym palniku przez ok.15 minut aż ryż nabierze kremowej konsystencji i wchłonie cały płyn. Po ok.10 minutach gotowania dodać odcedzone szparagi i delikatnie zamieszać.


Doprawić do smaku solą i świeżo mielonym pieprzem. Można również dodać świeżo mielone chili (my posypujemy na talerzu, ze względu na to iż nie każdemu u nas odpowiada bardzo pikantny smak).
Posypać parmezanem lub startym serem np.cheddar oraz pokrojonym szczypiorem. Mniam można zajadać...




Smacznego ;-)
Nowalijkowe Kucharzenie Wegetariański obiad III

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz