24 stycznia 2014

ZIARNA PRAŻONE NA PATELNI - IDEALNE DO SAŁATY



   Moja rodzinka uwielbia ziarna. Każdy chleb czy bułki im więcej mają ziaren tym lepiej. Lubimy również dodatek ziaren do sałat, które zjadamy w ogromnych ilościach. Takie ziarna przygotowuje się błyskawicznie a smakują zupełnie inaczej niż surowe, są po prostu rewelacyjne. Moja najmłodsza Córcia zajada takie ziarenka również same. Ziarna prażę zawsze na suchej patelni. To skarbnica witamin. Polecam :-)

Składniki:
- wyłuskane ziarna dyni
- wyłuskane ziarna słonecznika
- siemię lniane
- sezam
+ teflonowa patelnia


Patelnię rozgrzewamy , wrzucamy na nią pierwsze ziarna i prażymy kilka minut na niezbyt dużym palniku ( u mnie 6), często mieszając tak, by się nie przypaliły. Szczególnie trzeba uważać przy sezamie. Ja zaczynam od pestek dyni, które są największe i jakoś tak najłatwiej się prażą, tak fajnie puchną. Następnie uprażone ziarna przesypuję do miseczki a na patelnię wsypuję słonecznik. Prażę go kilka minut mieszając aż nabierze złotego koloru. Przekładam do miseczki i wsypuję do prażenia len. Uwaga bo len lubi strzelać (a ziarna są bardzo gorące) dlatego ja gdy tylko zaczynają się strzały odstawiam na moment patelnię, mieszam i za chwilę znów wracam na palnik i tak kilka razy, ważne żeby go nie spalić , tutaj zrumienienia niestety nie widać. Na końcu na patelnię wędruje sezam. Prażę go do lekkiego zrumienienia. Ziarna w miseczkach odstawiam do wystudzenia.
Idealne jako dodatek do sałaty ale także do posypania kanapki z masłem.



Smacznego :-)

4 komentarze:

  1. no właśnie, najgorzej uprażyć ten len-bo mi strzela po całej kuchni,a jak nakryje to zazwyczaj przypalę ... lubię ze szczyptą soli!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepiej na moment odstawiać i za chwilę z powrotem na palnik. Przykrytego niestety nie widać... Z solą dobry pomysł. Super jest też słonecznik i dynia z solą do chrupania, można jeszcze posypać mielonym czosnkiem, pycha... Pozdrawiam ;-)

      Usuń
  2. Nie powinno sie poddawać obróbce cieplnej żadnych ziaren bo te kwasy tluszczowe sie utleniają i są wtedy szkodliwe :) Magda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie, zawsze się nad tym zastanawiałam: wszyscy mówią, że smażenie na oleju jest niezdrowe, a jednocześnie w wielu tzw. "zdrowych" przepisach pojawia się prażony sezam lub inne pestki. Przecież olej uzyskuje się z tych ziaren, więc skoro podgrzewanie oleju na patelni jest szkodliwe, to chyba tak samo szkodliwe jest podgrzewanie samych ziaren, czyż nie? To logiczne...

      Usuń