17 sierpnia 2018

BŁYSKAWICZNE, PYSZNE CIASTO JOGURTOWE ZE ŚLIWKAMI



  Błyskawiczne i pyszne ciasto jogurtowe ze śliwkami i kruszonką.. mniam... Uwielbiamy wilgotne ciasta (a takie są ciasta jogurtowe) z owocami. Ciasto powstało na bazie pysznych, wilgotnych muffinek, które totalnie skradły nasze serca, a raczej podniebienia ;-)

Jak wszystkie muffiny przygotowuje się je bardzo szybko: osobno składniki mokre, osobne suche, wszystko mieszamy razem i gotowe. Ja dodałam jeszcze kruszonkę (dla nas kruszonka to mus przy ciastach z owocami...).
To takie ciacho na raz gdy mamy gości lub na 2-3 dni do kawki (gdy gości brak...)
To ciasto z każdym dniem smakuje jeszcze bardziej, to za sprawą jogurtu i dużej ilości owoców.

Piekłam w małej, ciemnej blaszce, o wym. 27,5x22,5cm

Składniki:
- 170g jogurtu naturalnego
- 3 jajka
- 100g roztopionego masła
---------------------------------------------------
- 200g mąki orkiszowej tortowej typ450
- 150g ksylitolu (lub cukru)
- 1/2 płaskiej łyżeczki sody
- 1/2 płaskiej łyżeczki proszku do pieczenia
- szczypta soli
- skórka otarta z jednej niewoskowanej cytryny lub 1-2 łyżeczki soku z cytryny (można pominąć)

Dodatkowo:
- ok.300g owoców (u mnie śliwki + ogrodowe maliny)

Kruszonka:
- 100g mąki orkiszowej tortowej typ450
- 60g ksylitolu lub cukru
- 50 masła pokrojonego na mniejsze kawałki
- 2 łyżeczki ksylitolu z wanilią lub cukier waniliowy

W misce umieścić mąkę, dodać ksylitol, pokrojone na mniejsze kawałki twarde masło oraz ksylitol z wanilią i zagnieść energicznie kruszonkę. Miskę odstawić do lodówki na czas przygotowywania ciasta.

Ciasto jogurtowe:
W jednej misce roztrzepać jajka, dodać jogurt oraz stopione masło i dokładnie wymieszać.

W drugiej misce wymieszać składniki suche: mąkę, ksylitol (cukier), proszek do pieczenia, sodę, skórkę otartą z cytryny(gdy dajemy) oraz sól.

Następnie składniki suche wsypujemy do miski ze składnikami mokrymi i całość mieszamy. Nie wyrabiamy ciasta, nie mieszamy długo, mieszamy tylko do połączenia składników.


Ciasto wykładamy na blachę wyłożoną papierem do pieczenia, wyrównujemy. Na wierzchu układamy odszypułkowane śliwki (ja dodałam jeszcze ogrodowe maliny, łącznie miałam 300g owoców).
Całość obsypujemy schłodzoną kruszonką.




Blachę z ciastem wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 170*C i pieczemy na termoobiegu ok. 25 minut, u mnie tylko do lekkiego przyrumienienia. Można sprawdzić przed wyjęciem patyczkiem na środku czy ciasto jest dopieczone.





Smacznego :-)

8 komentarzy:

  1. Uwielbiam ciasto kruszankowe a tutaj super jego odmiana z owocami. Bardzo apetycznie wygląda, aż ślinka cieknie. Na 100% dzisiaj wypróbuję ten przepis.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Mam nadzieję, że spełni oczekiwania. My uwielbiamy ciasta z owocami i kruszonką. Pozdrawiam 😉

      Usuń
  2. Jogurtowe? Moje ulubione!
    Wspaniale, że już czas na śliwki...
    :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również bardzo lubimy ciasta jogurtowe. A śliwki to idealny dodatek 👌😋
      Pozdrawiam 😉

      Usuń
  3. W tym roku jeszcze nie piekłam, ale wiem już co będzie na podwieczorek w przyszłą sobotę ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Na jakiej innej mące też można zrobić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pszennej tortowej wyjdzie również. Co do innych, to można poeksperymentować 😉

      Usuń