12 czerwca 2018

KARTOFFELSALAT CZYLI SAŁATKA ZIEMNIACZANA



  Popularna w Niemczech Kartoffelsalat, czyli po prostu sałatka ziemniaczana. Podejrzewam, że tak jak i u nas jest wiele wersji sałatki jarzynowej, tak i pewnie istnieje wiele wersji sałatki ziemniaczanej.

Taka sałatka króluje u mnie od lat, skąd miałam źródło już nie pamiętam. W każdym razie, to jest nasza ulubiona wersja. Konkretny i lekko pikantny smak. W mojej sałatce oprócz ziemniaków królują ogórki kiszone, gotowane jajka, szczypior z cebulą i pyszny sos jogurtowo-czosnkowy "podkręcony" musztardą Dijon. Ja najczęściej przygotowuję sałatkę z ziemniaków gotowanych w mundurkach, takie bowiem preferujemy, ale dobre sałatkowe, gotowane bez skórki również się sprawdzą.
Kartoffelsalat idealnie sprawdza się jako dodatek do grilla, a także na wszelakie imprezy.
Ja najczęściej wykorzystuję ziemniaki pozostające od obiadu. Wówczas dopasowuję ilości składników do ilości ziemniaków. Bywa też, że gdy mam w planach przygotowanie sałatki, gotuję po prostu od razu większą ilość ziemniaków.


Składniki:
- 400g ugotowanych (obranych już) ziemniaków
- 4 średnie ogórki kiszone
- 2 jajka ugotowane na twardo
- 1 cebula ze szczypiorem
- sos jogurtowo-czosnkowy:
*150g jogurtu naturalnego
*2 łyżki dobrego majonezu
*2 ząbki czosnku
*1 płaska łyżeczka musztardy Dijon
*sól (u mnie ok.1/3 łyżeczki, ziemniaki gotuję bez soli)
*świeżo mielony pieprz do smaku (daję kolorowy)

Obrane ziemniaki pokroić na kawałki, ja kroję wzdłuż na pół i następnie w półkrążki (mam małe ziemniaki). Jajka ugotowane na twardo obrać i pokroić również w nieduże kawałki (ja kroję na ćwiartki i następnie każdą ćwiartkę w plastry. Cebulę pokroić w kostkę, dodać pokrojony szczypior oraz pokrojone w plastry ogórki. Całość wymieszać.




Sos:
Do miski odważyć jogurt, dodać majonez, przeciśnięty przez praskę obrany czosnek, dołożyć płaską łyżeczkę musztardy Dijon, doprawić do smaku solą oraz świeżo mielonym pieprzem. Sól najlepiej dozować stopniowo, szczególnie gdy używamy ziemniaków ugotowanych już z dodatkiem soli...
Sos przelać do miski z ziemniakami i dokładnie wymieszać. Odstawić do przegryzienia smaków i ewentualnie jeszcze doprawić. Podawać schłodzone.





Smacznego :-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz