2 grudnia 2014

EKSPRESOWE BAGIETKI PSZENNO-ŻYTNIE



   Przepisów na typowe  bułki mam już mnóstwo jednak nigdy nie piekłam bagietek. Te są pyszne, błyskawicznie się je przygotowuje a jeszcze szybciej znikają w niewiadomych okolicznościach... :-)
To niestety ich minus, wczoraj piekłam w dwóch turach, pierwsze zniknęły gorące na kolację, drugie już w wersji orkiszowo-żytniej były dzisiaj na śniadanie. Na te bagietki natknęłam się tutaj, bardzo zauroczyły mnie swym wyglądem. Jako pierwszy podaję przepis na wersję pszenno-żytnią z moimi małymi modyfikacjami, m.in. zmniejszyłam ilość drożdży, soli i pominęłam cukier (jest zbędny, bułki i chleby wyrastają bez niego i to chyba nawet szybciej). Wydawało mi się, że to zbyt duża porcja na moją Familię (4 bagietki), a tu się okazało, że za mała...:-)
Polecam także wersję bagietek na mące orkiszowej i żytniej .

Składniki:
- 250g mąki pszennej zwykłej (chlebowej) typ650
- 250g mąki żytniej chlebowej (żurkowej) jasnej
- 30g stopionego masła
- 250ml mleka (można zastąpić wodą)
- 100ml wody
- 1,5 płaskiej łyżeczki soli
- 30g świeżych drożdży
Dodatkowo:
- trochę oleju do wysmarowania miski
- mąka do obsypania blatu i bułek

Drożdżę rozkruszyć do kubeczka, dodać trochę mąki (1-2 łyżki) i ciepłą (nie gorącą) wodę, dokładnie rozmieszać i odstawić do wyrośnięcia.
Do misy miksera wsypać obydwie mąki, dodać sól, ciepłe (nie gorące mleko) rozpuszczone masło i wyrośnięty zaczyn. Wszystko razem wyrobić mikserem (najlepiej użyć do tego hak) lub ręcznie. Uformować kulę, przełożyć do miski wysmarowanej olejem i odstawić w ciepłe miejsce pod przykryciem, na ok.30-60 minut do podwojenia objętości. Moje wyrastało 30 minut.


Po tym czasie ciasto wyłożyć na blat podsypany mąką i kilka razy lekko rozwałkować (dłońmi) i złożyć w kopertę, podzielić na 4 części.


Każdą rozciągnąć mniej więcej na szerokość blaszki, poskręcać dowolnie, obtoczyć w mące i odłożyć na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia. Uformowane bagietki odstawić na ok.15 minut (do napuszenia).



Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 230*C i pieczemy ok.20-25 minut, na programie góra-dół. Na dno piekarnika można wstawić keksówkę z małą ilością wody.




Smacznego :-)

6 komentarzy:

  1. Witam! W niedzielę upiekłam bagietki- wyszły cudowne! A jakie chrupiące! Serdecznie polecam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że przepis się przydał, a bagietki smakowały. Dziękuję za komentarz i pozdrawiam ;-)

      Usuń
  2. Właśnie robię Pani bagietki. Fajnie i łatwo poszło. Mam nadzieję że będą takie apetyczne jak na zdjęciu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że się udały i smakowały. To nasz ulubiony przepis na błyskawiczne bagietki, który nigdy nas nie zawiódł…

      Usuń