12 listopada 2014

DELIKATNY SERNIK NA KRUCHYM CZEKOLADOWYM SPODZIE



   Delikatny serniczek na kruchym czekoladowym spodzie- pyszności... Przepis reaktywowany z mojego starego kajeciku, wprowadziłam małe zmiany i wyszło troszkę zdrowiej niż kiedyś, m.in. zmniejszyłam ilość cukru i pominęłam proszek do pieczenia.
Powstało bardzo delikatne i smaczne ciasto. Ja piekłam na mące orkiszowej z dodatkiem ksylitolu ale można oczywiście użyć mąki pszennej i cukru (kiedyś też tak piekłam). W oryginale ciasto było zamrażane ale ja jak zwykle nie zastosowałam się do tej procedury, wystarczy, że dobrze je schłodzimy. Piekłam w ciemnej blaszce, o wym. 33x23cm

Składniki kruchego ciasta:
- 400g mąki orkiszowej, u mnie typ750       lub ok.350g pszennej
- 250g zimnego masła
- 80g ksylitolu lub cukru
- 4 duże żółtka (białka zostawiamy do masy serowej)
- 6 łyżek dobrego, ciemnego kakao

Składniki umieścić w misce i zagnieść energicznie kruche ciasto. Ja posłużyłam się hakiem miksera, masło pokroiłam na mniejsze kawałki i z pozostałymi składnikami zagniotłam jednolite ciasto. Gdyby nie chciało się sklejać dodać 1-2 łyżki zimnej wody).  Gotowe ciasto podzielić na dwie części. Jedną wyłożyć na dno blaszki wyłożonej papierem do pieczenia i wygnieść dokładnie spód sernika, ponakłuwać widelcem i wstawić do lodówki.
Z drugiej części ciasta uformować kulę, spłaszczyć ją, zawinąć w folię spożywczą i umieścić w zamrażarce.



Składniki masy serowej:
- 1kg sera na serniki (z wiaderka)
- 4 żółtka
- 1,5 szklanki ksylitolu lub cukru
- ekstrakt waniliowy (lub ksylitol z wanilią, lub cukier waniliowy)
- 250g miękkiego masła
- 8 białek (4 pozostawione od ciasta i  4 od żółtek z masy)
- 60g mąki (skrobi) ziemniaczanej (lub 1,5 proszku budyniowego bez cukru)

Dodatkowo:
- mielony ksylitol lub cukier puder do posypania

W misie miksera utrzeć miękkie masło z ksylitolem (lub cukrem), następnie dodajemy po jednem żółtku i ucieramy (miksujemy), na jednolitą gładką masę. Dodajemy ekstakt lub cukier waniliowy. Dokładamy partiami ser i cały czas ucieramy (miksujemy), dosypujemy mąkę ziemniaczaną i mieszamy. Na samym końcu dodajemy ubite na sztywną pianę białka i delikatnie mieszamy całość do połączenia składników.
Gotową masę serową wylewamy na schłodzony spód, wyrównujemy całość i posypujemy startą na grubej tarce mocno schłodzoną drugą częścią kruchego, czekoladowego ciasta.



Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 180*C, program góra-dół ok.60 minut.


Przed podaniem posypałam ciasto mielonym ksylitolem.






Smacznego :-)
Smaczna Jesień Imieniny u cioci

4 komentarze:

  1. Mmm, takie leciutkie i delikatne... Pyszne musiało być to ciasto :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, było, było... Bardzo mile zaskoczyło wszystkich smakiem... :-)

      Usuń
    2. Wygląda meeeega dobrze :)
      Może spróbuję?

      Usuń
    3. Polecam, dla mnie już od dłuższego czasu to zdecydowanie najlepszy sernik. :-)

      Usuń