12 stycznia 2014

EKSTRAKT WANILIOWY


   Do kompletu podaję jeszcze przepis na domowy ekstrakt waniliowy. W sklepach również jest taki dostępny ale z tego co widziałam to zawiera w swym składzie m.in.karmel.  Ja przygotowałam sobie swój własny, bez zbędnych dodatków. Tylko alkohol i prawdziwa wanilia. Mój jest już troszkę "wiekowy "bo ma już ponad 7 miesięcy, dlatego ma bardzo intensywną barwę. Ale już kilka dni po dodaniu lasek wanilii barwa alkoholu zacznie się zmieniać. W pełni dojrzały taki ekstrakt jest po ok.6-ciu tygodniach ale można go używać wcześniej , będzie po prostu mniej intensywny.

Składniki:
- 400ml alkoholu min.40% ( może być wódka lub np.wódka i spirytus)
- 3-4 laski wanilii
- butelka z zakrętką


Do butelki wrzucić przepołowione laski wanilii, mogą być bez ziarenek. Ja ziarenka wykorzystałam do przygotowania ksylitolu waniliowego , dodałam do niego także jedną połamaną laskę. Resztę lasek dodałam do butelki z ekstraktem. 1-2 laski wanilii wrzucamy razem z ziarnami. Zalewamy wódką , lub wódką i częściowo spirytusem, zakręcamy i mieszamy. Odstawiamy do szafki. W ciągu tych 6-ciu tygodni kilka razy zamieszać. Oczywiście lasek wanilii możemy dodać więcej , nasz ekstrakt będzie wówczas bardziej aromatyczny. Ja dorzucam zawsze laski z których ziarenka zużywam do innych celów. Ważne by laski były w butelce całe zalane alkoholem. W miarę ubywania ekstraktu dolewamy alkohol i dorzucamy wanilie.





Idealny jako dodatek do ciast. :-)

1 komentarz: