8 września 2013

GOŁĄBKI Z MŁODEJ / WŁOSKIEJ KAPUSTY


Pierwsze w tym roku gołąbki były z młodej kapusty, następne już z włoskiej- i zawsze tak samo pyszne!:) Przepis na gołąbki w wersji z ryżem.
Kiedyś gdy nie byłam jeszcze właścicielką cudownego wynalazku , jakim jest szybkowar, przygotowywałam gołąbki partiami w mikrofali. Czas gotowania taki sam- 45 minut. Odkąd otrzymałam to cudo (od mojej mamy- ma już coś koło 30 lat) nie wyobrażam sobie innego sposobu przyrządzania.  

Składniki:
- 1,5 kg mielonego mięsa (np.karkówka, łopatka, szynka)
- 2 paczki ryżu ( u mnie Basmati)
- 2 duże cebule
- 0,5-1 l soku pomidorowego
- główka młodej lub włoskiej kapusty ( najlepiej duże, niezbyt zwarte)
- 1-2 łyżki masła
- 1-2 łyżki smalcu lub oleju kokosowego bezwonnego
- 1 szkl. bulionu
- skrobia kukurydziana ( maizena)
- sól, pieprz, ketchup 

Ugotować 2 paczki ryżu w osolonej wodzie. Wysypać do miski i przestudzić. Cebule obrać i pokroić w kostkę. Zeszklić na 1 łyżce masła lub oleju kokosowego. Odstawić do przestygnięcia.
Kapustę obrać , tzn. oderwać delikatnie całe liście. Te lepsze umyć, ściąć delikatnie zdrewniałe części od strony głęba i obgotować kilka minut we wrzątku. Przy kapuście starszej- włoskiej , nacinam liście przy głębie, poluzowuję delikatnie i zdejmuję ostrożnie warstwami, żeby ich nie podziurawić. Przy młodej liście nie są jeszcze tak zwarte, więc jest trochę łatwiej.
Miękkie liście wyjąć z garnka, odsączyć na talerzu i wyjąć na blat. Postępować tak samo z resztą liści. Na jedno zaparzanie wkładam ok.4-5 liści. Mnie wyszło 17 liści do zawinięcia gołąbków i 2 dodatkowe, którymi wyłożyłam dno garnka.
Ja przygotowywałam dla 5-cio osobowej rodziny i to na 2 dni ( jedna robota), ilości można oczywiście zmniejszyć.



Przygotowanie farszu:

Do miski z ryżem przełożyć zmielone mięso, dodać połowę z upróżonej cebuli, sól i pieprz do smaku. Wyrobić do połączenia składników. Na przygotowane wcześniej liście wyłożyć łyżką farsz mięsno-ryżowy i dokładnie zawinąć. 
W garnku ( u mnie w szybkowarze) stopić 1 łyżkę smalcu lub oleju kokosowego wyłożyć dno odłożonymi , miękkimi liśćmi ( mają zabezpieczyć gołąbki przed przypaleniem), na nich układać warstwami zawinięte gołąbki. Ja wkładam ok.4-5 na jedną warstwę- zależy od wielkości. Tak aż do wyczerpania składników.
Ułożone gołąbki zalać szklanką bulionu ( gdy nie mamy własnego można użyć rozpuszczoną kostkę bulionową, np.bulionetkę). Wyłożyć na nie 1 łyżkę masła i zamknąć  dokładnie garnek. Zamknięty ustawić na palniku i zagotować. Zmniejszyć ogień i gotować ok.45 minut. Po tym czasie wyłączyć i odstawić na kilka minut ( nie otwierać ! ). Po odpowietrzeniu można otworzyć ( po kilku minutach)



Przygotowanie pysznego, gęstego sosu pomidorowego:

Do drugiej części upróżonej cebulki dodać sok pomidorowy i doprowadzić do wrzenia, doprawić solą, pieprzem i ketchupem. Zagęścić skrobią kukurydzianą, wedle uznania. My lubimy dość gęsty sos- skrobia Maizena super zagęszcza, a przy tym jest dużo zdrowsza od zwykłej mąki i daje się jej znacznie mniej.
Po otwarciu garnka zawsze dolewam jeszcze trochę wody od gotowanych gołąbków do sosu- nadaje lepszy smak.





2 komentarze:

  1. Witam! 2 paczki ryżu to ile dokładnie gram? Chodzi o woreczki?;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. 2 paczki czyli 2 woreczki... czyli 200g suchego ryżu 😉

      Usuń