31 marca 2021

PIECZEŃ RZYMSKA Z JAJKIEM



  Pieczeń rzymska faszerowana gotowanymi jajkami, to idealna propozycja na Wielkanoc. To proste i zarazem pyszne danie. Jest idealnie doprawiona i bardzo godna polecenia. Inspiracją był ten przepis.

Piekłam w dwóch ciemnych formach, z powiększonych ilości. U mnie mieszanka mięs wieprzowych: łopatka, szynka, karkówka, chude podgardle, ale równie smaczna będzie z samej łopatki lub łopatki z karkówką.

Składniki na formę, o wym. 22x11cm

Składniki:

- 700g mięsa wieprzowego bez kości, np. łopatka, karkówka, szynka

- 1 jajko

- 3 ząbki czosnku

- 1 cebula

- 1 łyżka chrzanu

- garść siekanego majeranku lub łyżka suszonego

- opcjonalnie tymianek (ja dodałam)

- po 1/2 łyżeczki soli i pieprzu


dodatkowo:

- 4 mniejsze jajka ugotowane na twardo

- 1 łyżka musztardy (u mnie kcyńska pałucka)

- 2 łyżki smalcu lub bezzapachowego oleju kokosowego


Mięso przepuszczamy przez maszynkę na średnich lub drobnych oczkach. 

Cebulę obrać, pokroić w kostkę i przesmażyć na patelni na smalcu lub oleju. Smażymy kilka minut, na niewielkim palniku, co jakiś czas mieszając. Pod koniec dodajemy przeciśnięte przez praskę ząbki czosnku, mieszamy i odstawiamy do przestudzenia.





Do miski z mielonym mięsem dodajemy surowe jajko, majeranek, sól, świeżo mielony pieprz, tymianek (gdy dajemy), chrzan oraz podsmażoną cebulę z czosnkiem. Masę dokładnie mieszamy.





Formę smarujemy tłuszczem i obsypujemy bułką tartą lub wykładamy papierem do pieczenia, jak u mnie.

1/3 mięsa wykładamy na dno blaszki. Na mięsie układamy ugotowane wcześniej i obrane jajka (jajka gotujemy ok. 30 sekund krócej niż zwykle).




 Wykładamy pozostałe mięso, dokładnie ugniatając, by wypełnić wszystkie przestrzenie między jajkami. Najlepiej uformować górkę, ja nie doczytałam tego niestety... efektowniej potem wygląda... 👍

Wierzch smarujemy musztardą, u mnie ostra- kcyńska pałucka, ale rodzaj oczywiście dowolny.





Formę wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180-200*C i pieczemy ok. 50 minut, na programie góra-dół, bez termoobiegu. Gdyby mięso się nie rumieniło można pod koniec włączyć górną grzałkę. Ja swoje pieczenie piekłam dłużej, jakoś wydawały mi się niedopieczone... Najlepiej obserwować i w razie co, wydłużyć czas pieczenia.

Pieczeń rzymska pyszna jest zarówno na gorąco- może być jako danie obiadowe lub po schłodzeniu (wówczas zdecydowanie lepiej się kroi).






Smacznego :-)

3 komentarze:

  1. Zawsze lubiłem pieczeń rzymską. Może się skuszę zrobić własną.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeżeli dbacie o zdrowie i regularnie ćwiczycie to na pewno będzie zainteresowani siłownie zewnętrzne , ponieważ jest to doskonałe rozwiązanie. Osobiście uwielbiam ćwiczyć na tych siłowniach i szczerze polecam spróbowac zainteresowanym.

    OdpowiedzUsuń