4 maja 2015

CIASTO LEŚNY MECH



   Ciasto, które zaskoczyło wszystkich swym wyglądem, a jeszcze bardziej zauroczyło ich  smakiem. Wszyscy (bez wyjątku) byli pod jego ogromnym wrażeniem... Przepisów na to ciacho jest mnóstwo, mnie najbardziej odpowiadał i przemawiał do mnie swym składem TEN.
Dodatkowym plusem był przelicznik składników (choć wyszło mi tego ciasta zdecydowanie za dużo, następnym razem przygotuję w tortownicy 26cm ze składników na formę 22cm, bo nie byłam w stanie zużyć całego ciasta).
Uprzedzę od razu pytania- smak szpinaku jest niewyczuwalny. Ja przygotowywałam to ciasto na imieniny mojej Mamy. Wśród gości były osoby, które zarzekały się, iż nie lubią (wręcz nienawidzą) szpinaku, po degustacji zmieniły zdanie. Stwierdziły, że jest to najlepsze ciasto jakie jadły... :-) Czy potrzeba lepszych rekomendacji...
W nawiasach podaję ilości jakich ja użyłam, wg załączonego przelicznika, teraz wiem, że było ich zdecydowanie za dużo, wersja oryginalna (klik) była właśnie na tortownicę 25cm. 
Następne ciasto przygotuję z podanych poniżej ilości, piec będę jednak w tortownicy 26cm, myślę, że będzie idealnie. 

Składniki na formę ok.25cm:
- 450g   mrożonego szpinaku, użyłam w liściach  (ja dałam 630g)                      
- 4 duże jaja                                                            (dałam 6)
- 1 i 1/3 szklanki cukru                                           (dałam 1 i 3/4 szkl.)
- 1 i 1/3 szklanki oleju                                            (dałam 2 szklanki)
- 2,5 szklanki mąki tortowej                                   (dałam 3,5 szkl.)
- 3 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia              (dałam 4 płaskie)
- 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego                       (dałam 1,5 łyżeczki)               

Masa śmietanowa:
- 400ml śmietany kremówki                                  (dałam 550ml)
- 2 łyżki pudru                                                        (dałam 2 łyżki)
- 1 galaretka cytrynowa                                          (dałam 1 galaretkę)

Dodatkowo:
owoc granatu lub inne drobne owoce, np.maliny, jagody itp.

Szpinak rozmrozić, dokładnie zblendować, odcisnąć mocno w dłoniach. Wykorzystując mrożone liście szpinaku proponuję postępować w tej właśnie kolejności, suchy szpinak ciężko się bowiem blenduje, wręcz jest to niewykonalne (przetestowane). 
W misie miksera ubić jaja z cukrem na gęstą, puszystą masę, dodać ekstrakt waniliowy. Stopniowo, cienką strużką wlewać olej, cały czas miksując. Następnie dodajemy mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia i dokładnie miksujemy. Na końcu partiami dodajemy zblendowany, odciśnięty szpinak i dokładnie mieszamy na niskich obrotach miksera.


Masę wylać do tortownicy (spód wyłożony papierem do pieczenia, boki przesmarowane masłem), wyrównać i wstawić do piekarnika nagrzanego do 180*C. Pieczemy na programie góra-dół, bez termoobiegu ok.50-60 minut, do suchego patyczka. Po 50 minutach można już sprawdzać czy ciasto jest upieczone. Ja piekłam 65 minut, ale moje ciasto było ogromne.


Po upieczeniu ciasto wyjmujemy z piekarnika, po kilku minutach wyjmujemy razem z papierem z formy i studzimy na kratce.

Po wystudzeniu obciąć górę ciasta, (na wysokości ok.2/3 ciasta). Obcięte ciasto pokruszyć w dłoniach nad talerzem (miską) i odstawić. Dół ciasta przełożyć na talerz, założyć na nim obręcz tortownicy, spiąć. 


Galaretkę rozpuścić dokładnie w 200ml gorącej wody, odstawić do przestudzenia. Śmietanę ubić na sztywno z pudrem, pod koniec wlać przestudzoną, lekko tężejącą galaretkę i dokładnie wymieszać.
Masę śmietanową wyłożyć na spód ciasta, dokładnie wyrównać. Wierzch obsypać okruszkami, lekko je dociskając. Przed podaniem posypać owocami, u mnie był to granat, ale sprawdzą się również inne świeże owoce.





Smacznego :-)
Wiosenne słodkości!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz