13 września 2014

PIKANTNY KREM DYNIOWY



   Taka zupka to marzenie... Jakoś tak zawsze omijałam szerokim łukiem zupy dyniowe (przerażał mnie ich słodki i mleczny smak). Do czasu aż natknęłam się na ten przepis. Dodatkowo dostosowałam go pod własny gust i wyszła zupka przecudna w smaku. Przygotowywałam od razu z podwójnej porcji i dobrze bo miałam na dłużej...
Przepis na 4 porcje.

Składniki:
- 1,1kg dyni (umytej i obranej, bez pestek i miękkiego wnętrza) ja użyłam Hokkaido razem ze skórą
- 100ml kremówki
- 120g sera Gruyer (ja dałam ser z niebieską pleśnią)
- 1/2 główki czosnku
- sól i pieprz do smaku
- 500ml bulionu lub wody
- szczypta chili
- 1/4 świeżo tartej gałki muszkatołowej
- 1 łyżeczka masła

Dodatkowo:
- pestki dyni uprażone na suchej patelni
- ser z niebieską pleśnią do posypania (pokrojony w kostkę)

Dynię umyć, obrać ze skóry, wydrążyć pestki i miąższ (ja użyłam hokkaido razem ze skórą) , pokroić w dość dużą kostkę. Do garnka, który możemy wstawić do piekarnika wyłożyć część pokrojonej dyni, posypać połową pokrojonego na kawałki sera, dołożyć resztę dyni oraz pozostałą część sera. Całość zalać kremówką wymieszaną z bulionem lub wodą (ja dałam wodę) oraz solą i pieprzem- po ok.1/2 łyżeczki, dodać obrany czosnek (jeden ząbek odłożyć na później), startą gałkę muszkatołową, przykryć garnek pokrywką i wstawić do piekarnika nagrzanego do 200*C na ok.50-60 minut aż dynia będzie miękka.


Po tym czasie garnek wyjmujemy i miksujemy całość na gładka masę.


Doprawiamy w miarę potrzeby solą oraz pieprzem, a także dodajemy szczyptę chili i zmiażdżony ząbek czosnku. Ja dałam także łyżeczkę masła, dla lepszego smaczku. Można uzupełnić wodą gdy konsystencja jest zbyt gęsta.
Podajemy z serem pokrojonym w drobną kostkę i posypane uprażonymi pestkami dyni.





Smacznego :-)

Dynia na słodko i słono

2 komentarze: