7 marca 2021

OWOCOWA CHMURKA



    Ciasto, które dosłownie powaliło nas na kolana. Kiedyś zauroczyła nas malinowa chmurka, potem był czas na wiśniową chmurkę. Owocowa chmurka zdeklasowała te poprzednie. Jest bajeczna w smaku- wprost genialna. To ciasto, to połączenie idealne. Wykorzystałam do niego zalegające mrożone, ogrodowe owocowe. Jak to mówią wyszło przez przypadek, a pozostało na stałe 😆 

Odkąd przygotowałam je pierwszy raz, jakoś w grudniu, było już u nas czterokrotnie 🙈🙊

Co jakiś czas nachodzi nas apetyt na ten przysmak. I choć wykończyłam już ubiegłoroczny zapas owoców, wykombinowałam ostatnio z gotową mrożonką z Lidla- owoce leśne (jeżyny, porzeczki czarne i czerwone oraz maliny). Wychodzi równie pyszne, jak pierwowzór, najważniejsze, że jest odpowiednio kwaskowe.

Polecam, tego ciasta nigdy dość...😋😋😋

Piekłam w ciemnej blaszce, o wym. 33x22cm


Składniki:

kruche ciasto:

- 170g  (kiedyś dawałam 150g) mąki orkiszowej tortowej typ450    (lub pszennej)

- 3 żółtka

- 100g zimnego masła, pokrojonego na mniejsze kawałki

- 30g ksylitolu lub cukru

- 8g ksylitolu z wanilią lub cukru waniliowego

- 1/2 płaskiej łyżeczki proszku do pieczenia


Wszystkie składniki umieszczamy w misie miksera i zagniatamy kruche ciasto. Ja wspomagam się hakiem miksera, ale można również zagnieść ciasto ręcznie. Kruchym ciastem wyklejamy dokładnie blaszkę, wyłożoną wcześniej papierem do pieczenia i odstawiamy na min. 30 minut do lodówki.

U mnie stoi na czas przygotowania i upieczenia blatu bezowego.

Przed wstawieniem do piekarnika ciasto nakłuwamy widelcem. Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 200*C na programie z termoobiegiem, ok. 15-20 minut, do lekkiego przyrumienienia. Blaszkę po upieczeniu odstawiamy do wystudzenia.





Beza z migdałami:

- 3 białka

- 150g cukru trzcinowego lub zwykłego

- 2 płaskie łyżeczki skrobi ziemniaczanej

- 50g płatków migdałów


Białka umieszczamy w misie miksera i ubijamy do uzyskania lekkiej pianki, następnie stopniowo dodajemy cukier i ubijamy dalej, do uzyskania gęstej, gładkiej i lśniącej masy. Na końcu dodajemy skrobię ziemniaczaną i dokładnie mieszamy. 

Blaszkę o wym. 33x23cm odwracamy do góry dnem, smarujemy dno masłem i przyklejamy do niego arkusz papieru do pieczenia. Na niego wykładamy ubite białka, rozprowadzamy po całej (przyklejonej) powierzchni i posypujemy płatkami migdałów.

Wstawiamy delikatnie do piekarnika nagrzanego do 140*C i pieczemy przez 60 minut, na termoobiegu.

Bez powinna być wypieczona i chrupka. Odstawiamy do wystudzenia.




Masa owocowa:

- 600g owoców mrożonych, u mnie: jeżyny, wiśnie, maliny i porzeczka  (lub mrożonka owoców leśnych)

- 3 galaretki na 500ml wody każda  (nasz ulubiony zestaw to: malinowa, wiśniowa i owoce leśne)

- 750ml (g) gorącej wody


Galaretki rozpuszczamy w gorącej wodzie, dokładnie mieszając i odstawiamy do lekkiego przestudzenia. Ja wykorzystuję zawsze mrożone owoce, jest to idealne rozwiązanie, galaretka z ich dodatkiem błyskawicznie tężeje, a oto właśnie chodzi, by zastygła zaraz po wylaniu na spód ciasta. Do przestudzonej galaretki (letniej) dodajemy zamrożone owoce i energicznie mieszamy. Po chwili czuć jak galaretka zaczyna stawiać opór, to znak, iż nadchodzi moment wyłożenia jej na kruchy spód.





Wykładamy galaretkę z owocami i równomiernie ją rozprowadzamy. Wstawiamy na kilka minut do lodówki.







W tym czasie przygotowujemy sobie masę śmietanową.

krem śmietanowo-waniliowy:

- 500g schłodzonej kremówki

- 250g mascarpone

- 3 łyżki ksylitolu z wanilią lub cukru waniliowego


W misie miksera ubijamy mascarpone razem z kremówką i ksytitolem z wanilią lub cukrem waniliowym.

Ubitą masę wykładamy na stężałą galaretkę z owocami. Wyrównujemy. 

Na masę śmietanową przekładamy delikatnie, upieczoną i schłodzoną bezę z migdałami. Całość odstawiamy do lodówki, najlepiej na min. kilka godzin. Ja przechowuję ciasto w lodówce bez przykrycia, by zachować chrupkość bezy, przykryta zmięknie.









Smacznego :-)

5 komentarzy: