20 maja 2020

TARTA Z AKSAMITNYM KREMEM CYTRYNOWYM



   Tarta z kremem cytrynowym, to idealne ciasto na upalne letnie dni. I choć u nas wzbudziło (u niektórych) małe kontrowersje, to po jego debiucie, będzie jeszcze na pewno powtórka, bo mnie zasmakowało bardzo. Kruche ciasto, orzeźwiający, aksamitny, kwaskowy krem, a do tego kawa w promieniach słońca... :-)

Przepis znaleziony w jakimś czasopiśmie (mam tylko zdjęcie) i choć było inspiracją, to jednak zmiany były dość znaczne, choćby czas pieczenia...

Ja piekłam w formie do tarty o śr. 26cm, ale myślę, że 24cm byłaby odpowiedniejsza


Składniki:
Ciasto:
- 1 szklanka mąki, u mnie 170g mąki orkiszowej typ700
- 1/4 szklanki cukru, dałam ksylitol
- szczypta soli
- 60g zimnego masła
- 2 żółtka
- 2 łyżki oliwy

Wszystkie składniki umieszczamy w misie miksera i przy pomocy haka zagniatamy kruche ciasto. Można również zagnieść ciasto ręcznie.
Ciastem wyklejamy formę do tarty (ja przesmarowałam swoją wcześniej masłem), nakłuwamy widelcem i wstawiamy do lodówki na ok. 30- 60 minut.




Następnie formę przykrywamy papierem do pieczenia, obciążamy fasolą, grochem lub kulkami do pieczenia i wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 200*C, podpiekamy 10 minut z obciążeniem, na termoobiegu. Następnie wysuwamy formę z piekarnika, zdejmujemy papier z obciążeniem, formę wsuwamy z powrotem i pieczemy jeszcze ok. 15-20 minut, do lekkiego przyrumienienia ciasta. Ja piekłam 17 minut.





Masa cytrynowa:
- 3 cytryny (u mnie bio)
- 3/4 szklanki cukru (lub więcej, gdy wolimy bardziej słodkie ciasta), dałam ksylitol
- 2 łyżeczki mąki kukurydzianej (u mnie 16g)
- 80g zimnego masła
- 2 żółtka
- 2 jajka

Skórkę otartą z jednej (wyszorowanej dokładnie cytryny), wyciśnięty sok z 3 cytryn, mąkę, cukier (ksylitol), jajka i żółtka mieszamy w garnku mikserem do połączenia składników. Następnie garnek wstawiamy na palnik i mieszając doprowadzamy do wrzenia.



Gotujemy jeszcze 2-3 minuty na mniejszym palniku, cały czas mieszając. Zdejmujemy z pieca i mieszając dodajemy partiami kawałki zimnego masła.



Krem przekładamy na tartę, wyrównujemy i odstawiamy do przestudzenia. Schłodzoną tartę wstawiamy do lodówki na co najmniej 30 minut. U mnie stała cały czas w lodówce.






Smacznego :-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz