18 grudnia 2014

ŚLEDZIE W PRZYPRAWACH KORZENNYCH Z CEBULKĄ



   Obok śledzi z cebulką i ogórkiem w oleju oraz śledzi w śmietanie w tym roku pojawi się na naszym wigilijnym stole jeszcze kilka innych wersji śledzia. Jako pierwszy przetestowałam przepis na śledzie w przyprawach korzennych z cebulką, na które natknęłam się na Kwestii Smaku. Śledzie musimy przygotować kilka dni wcześniej tak, by smaki zdążyły się przegryźć.
W lodówce, w zamkniętym słoiku można je przechowywać nawet kilka tygodni. Troszkę zmieniłam składniki, zamiast poszczególnych przypraw dałam dwie łyżeczki gotowej przyprawy korzennej Kotanyi, zwiększyłam też ilość miodu z 1 łyżeczki do 1 łyżki, jak dla mnie dodatek whisky był bardzo wyczuwalny (małżonkowi to nie przeszkadzało...), dodatek większej ilości miodu nadał potrawie delikatną nutkę słodyczy, której mnie brakowało. Po dwóch dniach śledzie nabrały bardzo fajnego świątecznego posmaku.

Składniki, 4 porcje:
- 400g śledzi a'la Matjas
- 2 łyżki whisky lub brandy
- 2 łyżki musztardy (dałam Dijon)
- 1 łyżeczka miodu (dałam 1 łyżkę)
- 2 łyżeczki soku z cytryny
- 2 łyżki sosu sojowego
- 1/2 łyżeczki świeżo zmielonego czarnego pieprzu
- 3/4 szklanki oleju lnianego lub dobrego rzepakowego (dałam 1/4 szklanki oleju rzepakowego z pierwszego tłoczenia i 1/2 szklanki oleju lnianego)
- 1 średnia cebula

Przyprawy:
1) 1 listek laurowy
2) 2 gwiazdki anyżu
3) 5 goździków
4) 1 łyżeczka mielonego cynamonu
5) 4 całe nasiona kardamonu
6) opcjonalnie 1/2 łyżeczki kuminu (kminu rzymskiego)  - dałam szczyptę

7) 2 łyżeczki mielonej kolendry
8) 1 łyżeczka mielonego imbiru
9) 2 łyżeczki mielonego kardamonu

Ja zamiast pozycji 7-9 dałam 2 łyżeczki przyprawy korzennej Kotayi

Śledzie wymoczyć, kilkakrotnie zmieniając wodę, przynajmniej 2-3x.
Whisky lub brandy wymieszać z musztardą, miodem, sokiem z cytryny, sosem sojowym, pieprzem i 1/4 szklanki oleju. Odstawić.

Na suchą patelnię włożyć przyprawy: listek, anyż goździki i całe nasiona kardamonu i podgrzewać mieszając ok. minutę aż uwolnią aromaty. Następnie dodać przyprawy mielone: cynamon, kolendrę, imbir i kardamon (ja dałam cynamon i przyprawę korzenną) i podgrzewać jeszcze kilkanaście sekund mieszając, aż uwolnią aromaty, uważać by nie przypalić. Przyprawy przełożyć do zalewy i zamieszać.
Odsączone, pokrojone na mniejsze kawałki śledzie układać w słoiku lub na półmisku (w misce) przekładając je aromatyczną zalewą (nie mieszamy śledzi z zalewą), cienko pokrojoną cebulą i zalewając całość pozostałym olejem.  Odstawiamy na co najmniej 1-2 dni do lodówki (pod przykryciem), by smaki się przegryzły.






Smacznego :-)
Korzenne przysmaki Śledzie Wigilijne 2014 Wigilia 2014 Lekkie Święta
zBLOGowani.pl

1 komentarz: