6 maja 2014

CHLEB TOSTOWY PSZENNY



    Na wyraźną prośbę mojej najmłodszej Córci, która uwielbia wszystko co chrupie- chlebek tostowy (z którego uwielbia "telegrzanki"- to z Teletubbies, do których niekiedy powraca). Dzisiejsze tosty w wersji pszennej, by "wyczuć" konsystencję ciasta, następne będą już orkiszowe. Te choć z niezbyt zdrowej pszennicy i tak zdrowsze są od tych kupnych, gdzie oprócz pszenicy jest mnóstwo innych dziwnych dodatków. Dlatego ich nie kupuję.
Najczęściej opiekam Córci kawałki chleba na zakwasie, dziś dałam się namówić na takie prawdziwe tosty.
Chlebek bardzo szybko się przygotowuje, dobrze się kroi (nożem z ząbkami oczywiście), nie kruszy się. Taki opieczony tościk z masełkiem- mmmm pychotka! Idealny również na grzanki. ;-)
Cała rodzinka degustowała i stwierdziła iż są przepyszne. Polecam gorąco- może zasmakują również i Wam. Przepis na keksówkę 26cm, znaleziony tutaj. Ja dodatkowo wzbogaciłam go o ziarna siemienia lnianego- uwielbiamy ziarenka. :-)

Składniki: 
- 350g mąki pszennej (u mnie zwykła typ650)
- 60g semoliny drobno mielonej (dałam odpowiednik orkiszowy, myślę iż można zastąpić również mąką pszenną)
- 250ml ciepłej wody
- 20g świeżych drożdży (lub łyżeczka suchych)
- 50ml oliwy z oliwek
- 1 łyżeczka soli (dałam płaską)
- 1-2 łyżeczki miodu (dałam 1 łyżeczkę syropu z agawy)
- 30g siemienia lnianego (można pominąć)
+ ziarna do posypania (u mnie siemię lniane i słonecznik)

Drożdże wkruszyć do miski, dodać wodę, miód, oliwę i sól. Zamieszać.
Dodać mąkę, semolinę i zagnieść ciasto. Pod koniec dodajemy ziarna.
Ciasto powinno być miękkie i elastyczne. Ja moje wyrabiałam mikserem z hakiem.
Wyrobione ciasto przykryć folią spożywczą i odstawić na ok.40 minut do wyrastania.


Formę keksową posmarować dokładnie oliwą, masłem lub olejem i obsypać ziarnami, otrębami lub mąką. Szczególnie dokładnie obsypać dno formy.
Przełożyć wyrośnięte ciasto, wyrównać i obsypać ziarnami. Skropić wierzch wodą i odstawić na ok.30 minut do wyrastania.


Piec w piekarniku nagrzanym do 200*C ok.35 minut bez termoobiegu, tylko program góra-dół.


Po upieczeniu chlebek okroić nożem od formy i studzić na kratce.







Smacznego ;-

1 komentarz: