5 listopada 2021

BUŁKI ORKISZOWE Z ZIARNAMI



     Bułki orkiszowe z dodatkiem mąki pełnoziarnistej i mnóstwem ziaren- bajeczne w smaku 👌😋 

Inspiracją był przepis na Kuchnia tv- Piotra Kucharskiego. Te bułki skradły nasze serca, zarówno swym wyglądem- uwielbiamy duże ilości ziaren (tak w chlebach, jak i w bułkach), jak i smakiem. Pyszna, chrupiąca skórka i mięsiste wnętrze...mniam... 😋😋😋

Oryginał był na mące pszennej, z dodatkiem pełnoziarnistej żytniej. Ja wykorzystałam tylko mąkę orkiszową, typ750 i 2000.

Przepis wart przetestowania. Polecam bardzo gorąco 😋😋😋

Z podanych ilości wychodzi 9 sporych bułek.


Składniki:

- 400g mąki orkiszowej typ750 (lub pszennej)

- 50g mąki orkiszowej typ2000 (lub żytniej)

- 10g świeżych drożdży

- łyżeczka soli (dałam 10g soli himalajskiej)

- 270g wody

dodatkowo:

- 160g ziaren, u mnie: 

                               - 60g pestek dyni

                               - 50g ziaren słonecznika

                               - 20g siemię lniane

                               - 10g sezam

                               - 20g płatki owsiane

- 150g gorącej wody


Ziarna zalewamy gorącą wodą, mieszamy i odstawiamy. Moje stały do czasu wyrośnięcia zaczynu.






Zaczyn:

W kubeczku mieszamy rozkruszone drożdże z łyżką mąki i ok. 50g letniej wody. Odstawiamy na ok. 10-15 minut, aż wyraźnie ruszą...




W misie miksera umieszczamy pozostałą część mąki, dodajemy resztę wody, sól, wyrośnięty zaczyn i dokładnie mieszamy. Przy pszenicy musimy ciasto wyrabiać dłużej, przy orkiszu, nie ma takiej potrzeby. Następnie do masy dodajemy ok. 170g namoczonych ziaren (powinny wciągnąć całą wodę). Waga ciasta z ziarnami, to 900g (moje bez ziaren ważyło 730g, dlatego dodałam 170g ziaren). Dokładnie wrabiamy ziarna w masę. Ja następnym razem dodam ziarna od razu, razem z pozostałymi składnikami, będzie łatwiej je wmieszać. 









Z ciasta formujemy kulę i przekładamy do miski przesmarowanej oliwą. Odstawiamy pod przykryciem, na ok. 2-3h, aż podwoi objętość.






Następnie ciasto dzielimy na 9 części. Z każdej formujemy bułkę (dłońmi umoczonymi w wodzie lub oliwie) i zanurzamy w pozostałych ziarnach, dokładnie oklejamy nimi górną część bułki. Ja swoje ziarna podzieliłam wcześniej na 9 równych części. Posypałam jeszcze bułki dodatkowo makiem.





Gotowe bułki odkładamy na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia i odstawiamy na ok. 30 minut do napuszenia.



Po tym czasie bułki nacinamy. Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 220*C i pieczemy ok. 20-25 minut na programie góra-dół, bez termoobiegu, ja piekłam swoje 20 minut. U mnie z parą wodną na 2* parowania. Można wstawić naczynie z wodą na dno piekarnika.

















Smacznego :-)


Domowa Piekarnia

2 komentarze:

  1. Upiekłam i potwierdzam ....bardzo smaczne , z pewnością do powtórki.
    Miałam jedynie problem z zaczynem który nie chciał ruszyć. Dwa podejścia nieudane .
    Do trzeciego dodałam troszkę cukru i okazało się że drożdże jednak są OK :)
    Dziękuję za przepis

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, że się udało. Ostatnio, to nasze ulubione bułki, rodzince ciągle ich mało 😄

      Usuń