16 października 2022

BUŁKI DYNIOWE



      Przepyszne, wilgotne, długo pozostające świeże, bułki dyniowe. Zachwycające zarówno swym wyglądem jak i  smakiem. Bardzo delikatne, takie a'la bułki mleczne. Smakują zarówno na wytrawnie, jak i z dodatkiem tylko masła. Moje dziecię zajada same, na sucho😋😋😋

Inspiracją był przepis  z cookidoo.de

Ja piekę od razu z podwójnej porcji


Składniki na 6 sztuk:

- 150g miąższu dyni hokkaido

- 60g wody

- 100g mleka

- 1/4 łyżeczki cukru (daję ksylitol)

- 300g mąki (daję orkiszową typ750)  +1-2 łyżki gdyby ciasto było zbyt rzadkie

- 15g świeżych drożdży (ja rozpuszczam drożdże  w mleku z łyżką mąki)

- 1/2 łyżeczki soli (daję himalajską)

- 2 szczypty gałki muszkatołowej 

- 20g pestek dyni do posypania


Miąższ dyni pokroić w kostkę (razem ze skórą), dodać wodę, gotować ok. 10 minut pod przykryciem.

następnie zblendować na gładką masę. Używam ręcznego blendera.


W misie miksera umieszczamy mąkę, dodajemy letnie puree z dyni, sól, cukier (lub ksylitol), rozpuszczone drożdże, gałkę muszkatołową, za pomocą haka wyrabiamy gładkie elastyczne ciasto. Ja przekładam ciasto do miski przesmarowanej olejem i odstawiamy do wyrastania, na ok. 30-60 minut, aż ciasto podwoi objętość.




Wyrośnięte ciasto zbijamy, dzielimy na 6 równych części i formujemy bułki. 






Smarujemy delikatnie wodą, obsypujemy pestkami dyni (ja skrapiam dodatkowo wodą) i odstawiamy na ok. 15 minut do napuszenia. 






Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 200*C i pieczemy ok. 15 minut na programie góra-dół, bez termoobiegu.




Ja swoje po wystudzeniu pakuję do papierowych torebek. Potem do worka. Ostatnio uchowała mi się taka jedna tydzień i była nadal miękka i pyszna😋








Smacznego :)

Banner World Bread Day, October 16, 2022

7 komentarzy:

  1. Przepis pojawia się w samą porę, bo mam tu 39 dyń do przetworzenia! Dziękuję za udział w Światowym Dniu Chleba.

    OdpowiedzUsuń
  2. A zamiast mleka może być poprostu woda? Mleka brak 😉

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, można zastąpić mleko wodą, tylko wówczas dajemy jej trochę mniej. Ewentualnie można dosypać więcej mąki, do odpowiedniej konsystencji

      Usuń
    2. Wyszły płaskie 🤔 wypróbowalam już wiele Pani przepisów, na chleby wszystkie 🙂 i się zastanawiam czy typ mąki ma duże znaczenie. Pani robi z mąki 720, a ja mam 630. Foremkowe zawsze wychodzą, gorzej z innymi. Czy w tej sytuacji dawać mniej wody, czy jest inne wchłanianie?

      Usuń
    3. Tak, typ mąki ma znaczenie, m.in. dlatego podaję zawsze jaki typ użyłam. Osobiście nie mam dużego doświadczenia z typem 630, ale bazuje na nim moja córka i zawsze daje jej więcej niż ja 750. O ile przy chlebie nie ma to znaczenia, forma utrzyma luźne ciasto, przy bułkach ma to już duże znaczenie. Generalnie zawsze lepiej, by ciasto na bułki było gęściejsze, niż zbyt luźne. Jak wydaje nam się zbyt rzadkie, to dla pewności lepiej dosypać jeszcze mąki

      Usuń