22 listopada 2021

CHLEB ŻYTNI NA ZAKWASIE, PROWADZONY METODĄ 2-FAZOWĄ

 


   Zamarzył mi się ostatnio chleb żytni dwufazowy. Jako, że moje chleby (oprócz 3-fazowych) prowadzę metodą 1-fazową, bez zaczynu, bez wcześniejszego dokarmiania zakwasu, chciałam spróbować czegoś nowego. Tak oto powstał mój pierwszy chleb dwufazowy. Dzień wcześniej przygotowuję sobie zaczyn, drugiego dnia przeprowadzam 2 etap i przekładam ciasto do form. Tak prowadzony chleb wyrasta błyskawicznie, u mnie trwa to zwykle 2,5h.

Choć zamierzenia były trochę inne- chciałam chleb w 100% na jasnej żytniej mące, to jak to w życiu bywa... zabrakło w domu jasnej żytniej mąki...🙈 Tak więc mój pierwszy żytniak dwufazowy, jest z dodatkiem mąki pełnoziarnistej (czyli tak, jak lubię najbardziej 😀). Drugiego dnia dokupiłam już jasną mąkę i mogłam działać dalej. Testowałam już dodatek mąki sitkowej typ1500 i ostatnio pełnoziarnistą krzycę typ1450. Obydwa typy sprawdziły się super.

Piekłam w 2 metalowych, ciemnych formach, o wym. 22,5x8,5cm (dno)

Składniki:

I etap:

- 120g mąki żytniej chlebowej typ720

- 280g mąki żytniej pełnoziarnistej typ1450-2000

- 420g letniej wody (u mnie 40*)

- 100g zakwasu żytniego (u mnie bez wcześniejszego dokarmiania, prosto z lodówki, ale był dość gęsty, przy rzadszym dodajemy mniej wody)


Wszystkie składniki umieszczamy w misce i dokładnie mieszamy. Odstawiamy pod przykryciem na 12-16h, w dość ciepłe miejsce, (ja zostawiam na 15-16h). U mnie najcieplejsze miejsce to kotłownia, czyli ok. 24-25*. Zależało mi, by się dobrze przekwasiło. Mój zakwas do kwaśnych się nie zalicza, a chciałam uzyskać bardziej kwaskowy smak chleba.






II etap:

- cały zaczyn z I etapu

- 800g mąki żytniej chlebowej typ720

- 30g soli himalajskiej (zwykłej trochę mniej)

- 650g letniej wody (u mnie 40*)


Do wyrośniętego, częściowo już opadniętego zaczynu dodajemy mąkę, sól i wlewamy wodę. Mieszamy do połączenia składników. Chleby żytnie nie wymagają długiego wyrabiania. Ja mieszam tylko do uzyskania jednolitej masy.








Do przygotowanych wcześniej form (u mnie wysmarowane olejem kokosowym bezzapachowym i obsypane pełnoziarnista mąką) przekładamy masę  chlebową, ubijamy miejsce przy miejscu łyżką maczaną w wodzie. Wygładzamy i obsypujemy mąką, ja wykorzystuję do tego sitko do parzenia herbaty.









Formy odstawiamy pod przykryciem do wyrastania, aż ciasto prawie wypełni formy. U mnie trwa to ok.2,5- max.3h.




Chleby wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 230* i pieczemy 15 minut na termoobiegu, następnie temperaturę zmniejszamy do 200* i dopiekamy jeszcze 45 minut, również na termoobiegu.


Formy wystawiamy z piekarnika i odstawiamy na ok. 10 minut. Następnie okrawamy dokładnie boki i wyjmujemy chleby na deskę do odparowania. Moje stoją na desce do drugiego dnia. Dopiero wówczas kroję chleb, a następnie pakuję do papierowych torebek i przechowuję  w otwartym chlebaku. Ten chleb jest pyszny, wilgotny, długo pozostaje świeży i co istotne nie okleja noża, co przy chlebach żytnich jest dość częste...













Smacznego :-)


Domowa Piekarnia

12 komentarzy:

  1. Wspaniałe chleby :). Kupuję mąki w różnych młynach, ale dotąd nigdzie nie trafiłam na krzycę typ 1450. Proszę o informację gdzie można ją kupić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję 😊
      Myślę, że na allegro może być dostępna krzyca, z dobrego źródła. Ja osobiście kupuję w Kauflandzie, z Melvitu- zboża pradawne. Jest typ1450, ale jest pełnoziarnista. Uwielbiam ją też do zakwasu 👌

      Usuń
  2. Trochę wyszedł wilgotny, może za dużo mąki wlałem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mogło być rzadsze ciasto, każda mąka jest trochę inna, może potrzebował też wyższej temp. lub dłuższego czasu pieczenia…
      Z każdym dniem tej wilgoci będzie mniej, najważniejsze, że wyszedł i że smakuje. Chleby żytnie są wilgotne w środku, ale nie powinny raczej oklejać noża. Następny wyjdzie idealny😊

      Usuń
  3. Witam, chciałabym spróbować zrobić tylko z janej mąki. Wystarczy zamienić na jasną czy zwiększyć też jej gramaturę? A chlebuś petarda 😁

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję😊 Przy zamianie mąki pełnoziarnistej na jasną, zwiększamy jej ilość- dosypując stopniowo lub zmniejszamy trochę ilość wody

      Usuń
  4. Super, dziękuję 😁 jutro robię 😁

    OdpowiedzUsuń
  5. Chleb jest pyszny, idealny, smakuje całej rodzinie. Właśnie piecze się kolejny już bochenek. Dziękuję za przepis 🙂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super!😊
      Ogromnie się cieszę, że chlebek smakuje. Pozdrawiam🙂

      Usuń