13 listopada 2020

CHLEB TOSTOWY NA MĄCE ORKISZOWEJ




 Na specjalne życzenie mego dziecka, które zamarzyło sobie prawdziwy chleb tostowy (ostatnimi czasy przygotowywała sobie tosty z chleba na zakwasie 😍), powstał chleb na wzór tych dostępnych w sklepie (ze składem nie do przyjęcia...😕). Prosty, z kilku podstawowych składników, bez zbędnych dodatków. Pyszny i puszysty, Dziecię orzekło, że genialny, cudowny...😋😋😋

Tak więc teraz mamy 2x dziennie tosty z szynką i z serem... Do czasu, aż się przeje...😂

Wróciłam do starego przepisu, kiedyś lata temu już piekłam dla niej taki chleb, zamieniłam tylko mąkę pszenną na orkiszową, pominęłam też ziarna.

Piekłam w ciemnej keksówce, o wym. 26x8cm

Składniki:

- 350g mąki orkiszowej tortowej typ450       (lub pszennej)

- 60g semoliny (daję dunst orkiszowy)

- 20g świeżych drożdży

- 250g (ml) ciepłej wody (u mnie 40*C)

- 1 płaska łyżeczka soli (daję himalajską)

- 1-2 łyżeczki miodu, syropu z agawy, itp.

- 50g oliwy z oliwek


Do garnuszka rozkruszamy drożdże, dodajemy łyżkę mąki oraz ok. 50ml wody i mieszamy do rozpuszczenia. Odstawiamy na ok. 10-15 minut, aż wyraźnie ruszy. 




W misie miksera umieszczamy pozostałe składniki, dodajemy wyrośnięty zaczyn i całość dokładnie mieszamy. Ja wysługuje się hakiem miksera, mieszam tylko do połączenia składników, nie wyrabiam ciasta długo. Gdy użyjemy mąki pszennej musimy ciasto kilka minut powyrabiać.





Masę przekładamy do miski przesmarowanej oliwą i odstawiamy w ciepłe miejsce na ok. 30-40 minut do wyrastania.




Po tym czasie ciasto odgazowujemy i przekładamy do formy przesmarowanej wcześniej olejem, oliwą lub innym tłuszczem i obsypanej dokładnie otrębami lub mąką.




Wyrównujemy i odstawiamy do wyrastania na ok. 40 minut, aż ciasto prawie wypełni formę.





Formę z ciastem wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 200*C i pieczemy ok. 35 minut na programie góra-dół, bez termoobiegu.

Następnie formę z chlebem wyjmujemy z piekarnika i odstawiamy na ok. 10 minut, Po tym czasie dokładnie okrawamy boki i wyjmujemy chleb z formy. Odstawiamy do odparowania.





Smacznego 😋

Domowa Piekarnia

5 komentarzy:

  1. Wygląda zachęcająco. W związku z tym, mam pytanie - czy semolinę można zastąpić krupczatką lub kaszą manną ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że można krupczatką. Dunst orkiszowy to odpowiednik pszennej krupczatki. Można też dać trochę więcej zwykłej mąki

      Usuń
  2. Bardzo dziękuję za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiedzi
    1. Potwierdzam, wyszedł pyszny 👌😋 Pozdrawiam 😊

      Usuń