5 stycznia 2014

SERNIK CREME BRULEE



    Kolejna wersja pysznego , kremowego sernika . W połączeniu z creme brulee - dla mnie poezja. Myślę , że dla większości wielbicieli serników również. U nas znikał w błyskawicznym tempie. Nawet mój Małżonek , niezbyt lubiący eksperymenty , tutaj nie kręcił nosem, tylko wsuwał aż hej.
Troszkę co prawda spływała nam masa creme brulee ale myślę , że to przez zbyt długie ogrzewanie górnej warstwy. W smaku to nie przeszkadza. Pychotka ! :-)
Sernik pieczony jest w kąpieli wodnej , co sprawia , że jest bardzo delikatny. Ja nie owijam spodu tortownicy w folię aluminiową tylko na niższym poziomie umieszczam małą formę z wodą. Daje taki sam efekt a jest mniej skomplikowane.
Przepis na tortownicę 24 cm , ja piekłam w 26 cm.

Składniki na masę serową:
- 750g twarogu mielonego ( dałam z wiaderka - dość gęsty)
- 250g mascarpone ( dałam z Lidla , z Biedronki jest za rzadki)
- 1 puszka  (400g) mleka słodzonego zagęszczonego
- 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii
- 4 jajka
- 1 łyżka mąki orkiszowej lub pszennej
- 1,5 łyżki mąki ziemniaczanej
Ja zamiast tych dwóch mąk dałam 2 łyżki skrobi kukurydzianej ( maizena)


W misie malaksera umieścić wszystkie składniki i zmiksować do połączenia składników. Nie miksować zbyt długo by nie napowietrzać zbytnio masy serowej.

Formę wyłożyć papierem do pieczenia ( spód) . Jeżeli będziemy piec sernik w kąpieli wodnej , to dno dokładnie zawijamy najlepiej podwójnie w folię aluminiową ( woda nie może się dostać do formy z sernikiem) . Ja po prostu na niższym poziomie  umieszczam małą( mniej więcej średnicy tortownicy) formę z wodą , która wytwarza parę wodną podczas pieczenia.
Do formy przelać masę serową. Piec w nagrzanym do 150*C piekarniku ok.60 minut , bez termoobiegu, tylko góra-dół, Ja dołożyłam jeszcze 5 minut.


Składniki creme brulee:
- 4 żółtka
- 3 łyżki ksylitolu lub cukru z prawdziwą wanilią
- 300ml kremówki 36% tłuszczu , zagotowanej i lekko przestudzonej

W misie malaksera umieścić żółtka z ksylitolem lub cukrem i utrzeć , do momentu aż żółtkaa zaczną zmieniać kolor na jaśniejszy. Dodać ciepłą kremówkę i zmiksować do połączenia.

Dodatkowo:
ok.3 łyżki cukru trzcinowego do karmelizacji

Wykonanie:

Sernik wyjąć z piekarnika , jego powierzchnia powinna być ścięta i sprężysta , szczególnie na środku , jeżeli nie jest to dopiec go jeszcze chwilę.

Delikatnie łyżką wazową wylać na sernik masę creme brulee. Wstawić do piekarnika i piec już bez kąpieli wodnej dodatkowe 45-60 minut. Można obniżyć temp. do 120*C tak by góra nam się nie przyrumieniła. Ja nie zmieniałam temperatury ale to wszystko zależne jest od piekarnika. Pod koniec pieczenia sprawdzić czy krem jest już gotowy. Środkowa część powinna być lekko galaretowata.
Sernik wyjąć z piekarnika i ostudzić w temperaturze pokojowej.

Wstawić do lodówki na co najmniej 12h.


Na drugi dzień wyjąć sernik z lodówki , usunąć obręcz tortownicy i delikatnie przełożyć na paterę.



Powierzchnię kremu delikatnie posypać cukrem trzcinowym lub zwykłym i skarmelizować przy pomocy palnika.
N drugi dzień gdy warstwa kremu zmięknie można czynność powtórzyć, wówczas lekko osuszyć warstwę kremu ręcznikiem papierowym , posypać delikatnie cukrem i jeszcze raz skarmelizować.




Smacznego :-)

1 komentarz: