10 maja 2023

NAJLEPSZE JAGODZIANKI






     Te jagodzianki są po prostu genialne. Mnóstwo jagód (borówek), do tego chrupiąca, maślana kruszonka, marcepanowy lukier i migdały..., mniam 😋 Do tego jeszcze przygotowuje się je błyskawicznie, bez wyrabiania, bez wyrastania. Tak więc proste, szybkie i przepyszne😋😋

I co jeszcze istotne, nie trzeba czekać z ich przygotowaniem na leśne jagody, ja tylko raz w ramach eksperymentu przygotowywałam część jagodzianek z jagodami, a część z borówkami, wszyscy orzekli, że nie ma różnicy, a skoro borówki są dostępne cały rok, to sprawa rozwiązana.

Jak tylko mam ochotę na ciacho drożdżowe, od razu na tapecie są jagodzianki. Wystarczy niecałe 1,5h i mamy gotowe drożdżówki do kawy👌😋

Zwykle robię 11-12 sztuk, do każdej jagodzianki daję 20g borówek


Składniki:

- 500g mąki, najlepiej specjalnej do chałek- ZOPFMEHL (są wtedy bardzo delikatne), ale sprawdza się też orkiszowa tortowa typ450 lub zwykła pszenna

- 3 żółtka

- 30g świeżych drożdży

- 250g mleka

- 64g masła

- szczypta soli

- 1/4 szklanki cukru (zwykle daję ksylitol lub ksylitol z trzcinowym)

- 1/4 szklanki oleju (u mnie oliwa z wytłoczyn)

- ok. 250g borówek


Drożdże rozkruszamy do misy miksera, dodajemy cukier (ksylitol), szczyptę soli i ucieramy na puszystą masę. 

Mleko z masłem doprowadzamy w kubeczku prawie do wrzenia, masło musi się rozpuścić. Zdejmujemy kubek z palnika, dolewamy olej.

 Do misy miksera wsypujemy mąkę, dodajemy gorące mleko z masłem i olejem (bez obaw drożdże się nie zaparzą, też się kiedyś obawiałam). Całość dokładnie mieszamy, do połączenia składników. Masa ma być jednolita i gładka. Ja nie wyrabiam długo.




Odrywamy kawałki ok. 82-84g ciasta, rozpłaszczamy na dłoni, nakładamy borówki i dokładnie  zaklejamy. Formujemy podłużny kształt. Odkładamy na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia, łączeniem do dołu.






Smarujemy roztrzepanym białkiem i obsypujemy kruszonką.




Kruszonka:

- 100g mąki

- 50g masła

- 50g cukru

- płaska łyżka mąki ziemniaczanej

Wszystkie składniki zagnieść hakiem miksera lub rozkruszyć w placach, do powstania kruszonki.


Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180* i pieczemy ok.23-25 minut na programie góra-dół, bez termoobiegu, do lekkiego przyrumienienia.



Od razu po wyjęciu z piekarnika, przygotowuję lukier. Smaruję jeszcze gorące jagodzianki i posypuję płatkami migdałów. Takie ciepłe są meeega😋😋😋, choć na drugi a nawet trzeci dzień też są super. Świetnie się też mrożą. Po odmrożeniu w beztłuszczowej frytownicy, smakują jak świeżo pieczone.


Lukier:

- 50g pudru (u mnie trzcinowy)

- 25g kremówki

- 2-3 kropli olejku migdałowego

dodatkowo: płatki migdałów (nie trzeba)


Wszystko razem (z wyjątkiem migdałów) rozetrzeć łyżeczką do otrzymania gładkiej masy.  









Smacznego :-)

2 komentarze: