19 czerwca 2018

DŻEM TRUSKAWKOWY BEZ CUKRU, ŚRODKÓW ŻELUJĄCYCH, JANGIZOWANY



   Moja pierwsza konfitura bez dodatku jakichkolwiek cukrów, środków żelujących, zagęszczających itp.
Proces produkcji takiego dżemu nosi nazwę janginizacji.

Janginizacja to duszenie owoców we własnym soku z odrobiną soli. Dodatek soli sprawia, że z owoców wydobywa się ich naturalna słodycz. Ważne, by nie przesadzić z jej ilością. W gotowym produkcie sól powinna być niewyczuwalna.
Użyte owoce powinny być soczyste i słodkie, niestety moja pierwsza partia tej słodyczy nie miała i musiałam dosypać małą bo małą, ale jednak, ilość ksylitolu. Drugie podejście było już super, konfitura wyszła słodka bez dodatku jakichkolwiek słodzideł.
Inspiracją była ta strona

Składniki:
- 2 kg soczystych, słodkich truskawek
- ok.1/3-max 1/2 płaskiej łyżeczki soli himalajskiej

Odszypułkowane, wcześniej umyte i osuszone truskawki przełożyć do garnka z grubym dnem, dodać sól (lepiej mniej niż za dużo) i podgrzewać, co jakiś czas mieszając, by owoce się nie przypaliły. Gdy owoce puszczą sok, palnik zmniejszamy i gotujemy dalej, do odparowania, co jakiś czas mieszamy. U mnie trwa to ok.30-40 minut (przygotowuję z połowy porcji).




Gdy uzyskamy odpowiadającą nam konsystencję dżemu, nakładamy gotową (gorącą) konfiturę do słoików, słoiki zakręcamy i odwracamy do góry dnem. Po ok.10 minutach można słoiki ustawić już normalnie. Po schłodzeniu odstawiamy do spiżarni, szafki, itp. Oczywiście można dla pewności spasteryzować, ja swoich słoików nie pasteryzowałam.








Smacznego :-)

2 komentarze:

  1. Prawdziwe domowe przetwory! Najlepsze! Smakują jak u babci w dzieciństwie :)

    OdpowiedzUsuń