13 grudnia 2014

MAKOWIEC JAPOŃSKI W WERSJI DE LUXE - Z KASZĄ JAGLANĄ, NA KRUCHYM ORKISZOWYM SPODZIE



   Bazując na makowcu japońskim, bezglutenowym, który zamieszczałam już w ubiegłym roku, stworzyłam jego wersję de luxe- na kruchym spodzie, z kruszonką. Połączenie wilgotnego maku, z orzechami, migdałami i kruchym, orkiszowym ciastem, jest wprost bajeczne.
To ciasto ma wszystko to, co nam najbardziej odpowiada. Makowiec japoński, w mojej starej wersji, jest ciastem bezglutenowym, zamiast kaszy manny dałam bowiem kaszę jaglaną, bardzo nam ten zamiennik przypasował. Dzisiejszy jest również z kaszą jaglaną, ale dodatek kruchego ciasta, bezglutenowości go już pozbawia (możemy co prawda przygotować ciasto kruche bazując na mąkach bezglutenowych, możemy również przygotować go bez dodatku kruchego ciasta). Mnie na wersji bezglutenowej nie zależało, zależało mi na pysznym smaku ciasta makowego i taki efekt uzyskałam. Polecam to ciasto bardzo gorąco, jest przepyszne :-)
Piekłam w ciemnej tortownicy o śr.26cm.

Składniki kruchego ciasta:
- 300g mąki orkiszowej jasnej, u mnie typ750    ( pszennej ok.270g)
- 170g zimnego masła
- 3 żółtka
- 70g ksylitolu (lub cukru)
- 1 łyżka ksylitolu z prawdziwą wanilią (lub cukru waniliowego)

Składniki masy makowej:
- 200g mielonego maku
- 400g obranych, startych jabłek (najlepiej winnych)
- 125g stopionego masła
- 40g rozdrobnionych orzechów laskowych
- 20g płatków migdałów
- 4 łyżki surowej kaszy jaglanej
- 4 łyżki mielonych migdałów
- 5 jajek
- kilka kropli aromatu migdałowgo
- 150g ksylitolu
- 1,5 płaskiej łyżeczki proszku do pieczenia

Dodatkowo:
- 3-4 łyżeczki pudru trzcinowego
- kilka kropli aromatu migdałowego
- trochę słodkiej kremówki
- rozdrobnione migdały do posypania

W misie miksera zagnieść kruche ciasto (przy użyciu haka) lub zagnieść energicznie ręcznie. Otrzymane kruche ciasto podzielić na 2 części, większą wykleić dno tortownicy (wcześniej wyłożone papierem do pieczenia, boki posmarowane olejem lub masłem). Tortownicę wstawić do lodówki. Pozostałą część ciasta przełożyć do małej miski i również odstawić do lodówki. Ja miałam ok.350g ciasta na spód i ok.250g na kruszonkę.



Mak zalać w misce 250ml gorącej wody, zamieszać i odstawić.
W misie miksera ubić jajka z ksylitolem lub cukrem na puszystą masę. Do masy dolewamy stopione, ciepłe masło, dosypujemy stopniowo, mieszając kaszę jaglaną, rozdrobnione orzechy laskowe, płatki migdałów, proszek do pieczenia, aromat i lekko przestudzony mak, dokładnie zamieszać. Na samym końcu dodajemy starte jabłka (u mnie na dużych oczkach tarki).


Gotową masę wylewamy na schłodzony spód, wyrównujemy i posypujemy kruszonką.



Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180*C i pieczemy 30 minut na termoobiegu, następnie temperaturę zmniejszamy do 150*C i dopiekamy jeszcze ok.30-35 minut (również na termoobiegu), do suchego patyczka (sprawdzamy na środku ciasta).


Odstawiamy do lekkiego przestudzenia, następnie okrawamy delikatnie boki i zdejmujemy obejmę. Przekładamy ciasto na talerz i pozostawiamy do schłodzenia.
Ja polukrowałam delikatnie wierzch ciasta migdałowym lukrem trzcinowym i posypałam rozdrobnionymi migdałami (to dopełniło całości).
Wszystko razem dało niesamowicie pyszny smak.


Do miseczki z pudrem trzcinowym dodać kilka kropli olejku migdałowego i mieszając dolewać delikatnie kremówkę, do pożądanej konsystencji. Puder trzcinowy rozpuszcza się troszkę trudniej niż zwykły, ale daje się rozprowadzić na gładką masę, no i jest trochę zdrowszy. Gotowym lukrem polukrować delikatnie ciasto i posypać kawałkami migdałów.






Lekkie Święta Wigilia 2014 Lekkie niskokaloryczne Święta oraz Sylwester Świąteczne słodkości! Wasze pomysły na osłodę jesiennych wieczorów
zBLOGowani.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz